Blijven vernieuwen!
Supersnel vernieuwen wordt cruciaal!
Veel bedrijven groeien wel, maar ze ontwikkelen zich niet. Of verkeerd. Ze groeien eigenlijk achteruit in plaats van vooruit – ze worden wel groter maar vernieuwen niet of onvoldoende.
Volgens Justin Jansen (hoogleraar ondernemerschap Erasmus Universiteit Rotterdam) zijn veel bedrijven nog veel te weinig bezig met hoe ze flexibeler kunnen inspelen op alle veranderingen om ons heen. Dat zouden ze wel moeten doen, omdat ze anders niet toekomstbestendig zijn. Als bedrijven willen overleven, moeten ze zich in een steeds hoger tempo vernieuwen.
Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die hun werkprocessen steeds aan de nieuwe realiteit aanpassen veel beter presteren dan bedrijven die dat niet doen – afwachten en alles bij het oude laten is risicovol en geen optie, want stilstaan is achteruitgaan.
Netflix – nét op tijd!
Een mooi voorbeeld van wendbaarheid en slagkracht is Netflix.
Van succesvol dvd- verhuurder hebben ze zich getransformeerd naar een nóg succesvollere online streaming- dienst. Inzicht en timing waren hierbij cruciaal – ze hebben op basis van data en inzichten op het juiste moment de juiste beslissing genomen om te transformeren. Hun concurrent Blockbuster had dat ook kunnen doen, maar deed ‘too little, too late’. Blockbuster is
inmiddels failliet.
René