Op zoek naar het Geheim van Groeikracht
Op zoek naar het geheim van groeikracht….
Mijn hele leven ben ik al gefascineerd door de magische aantrekkingskracht van succesvolle bedrijven en merken. Hoe zijn ze erin geslaagd zo groot te groeien en die groei jaar op jaar vol te houden. Het lijkt wel alsof ze een perpetuum mobile hebben ontwikkeld, dat uit zichzelf groeit…
Jongeren hebben iets met Red Bull, ik heb iets met Coca-Cola. Jij hebt iets met IKEA, ik met de HEMA (ja, echt waar!).
Het is iets wonderlijks, we voelen een persoonlijke relatie met de producenten van drankjes en winkelketens, met merken en mensen die we niet eens kennen. Ze worden onze huisvrienden, ze groeien met ons op. Shoppen in onze favoriete winkels en eten in onze favoriete restaurants voelt vertrouwd. We hebben een band met talloze merken, of we nou willen of niet. Jij gaat naar een Albert Heijn, ik naar een Jumbo.
Hoe krijgen al die bedrijven dat toch voor elkaar? Hoe slagen ze erin om tienduizenden, honderdduizenden en soms miljoenen mensen aan zich te binden? Hoe komt het dat bedrijven als IKEA en McDonald’s voortdurend blijven groeien en erin slagen om steeds weer in nieuwe samenlevingen en nieuwe culturen te worden opgenomen en gekoesterd?
Wat is het geheim van een merk als Unilevers Ben & Jerry’s? Hoe overtuigt het merk miljoenen mensen ervan dat ze goed bezig zijn voor de planeet als ze ijsjes (ijsjes!) kopen?
En hoe slaagt datzelfde Unilever erin bij miljoenen mensen ook het tegenovergestelde gevoel te prikkelen: lekker zondigen met een Magnum?
Maar het versnellen en volhouden van groei is lastig, dat lukt lang niet iedereen. Waarom kunnen grote ondernemingen als McDonald’s wel succesvol blijven groeien terwijl heel veel anderen onderuit gaan?
Omdat ze ‘Groeikracht’ hebben.
Heldere doelen, slimme mensen en scherpe plannen. Weinig fluff en franje, wel veel discipline en slagkracht. En sterk leiderschap met heldere focus.
Groeikracht gaat over het leveren van een goed product en de basics daaromheen goed uitvoeren, over slim werken, over mensen mee op reis nemen en aan je binden! Dat is altijd zo geweest, dat verandert nooit.
Ben trouwens benieuwd hoe sterk de groeikracht van US ‘california burgers’ Carl’s Jr. in Europa is; na Turkije en Denemarken nu ook geopend in Spanje. Binnenkort ook in NL?
Heb jij ook voorbeelden van sterke groeibedrijven? Wat is volgens jou hun groeikracht? Care to share?
Meer inspiratie en tips over #Groeikracht? Klik dan op de bel bovenaan mijn Linkedin profiel om automatisch mijn nieuwe posts te ontvangen.
Patrick van Gils Marianne de Wit Edwin Siebesma Edo van Dijk Arjan van Eck
René