In ieder geval jezelf blijven!

In ieder geval jezelf blijven ? en focus op drie zaken:

✅ Standaardisatie
Om te groeien heb je natuurlijk een goed product of dienst nodig, maar ze hoeven niet persé allemaal uniek of geniaal te zijn. Veel belangrijker is dat ze van goede en stabiele kwaliteit en maximaal ‘schaalbaar’ zijn.

Iedere medewerker en elke machine moet snel en efficiënt dat ene product of die ene dienst kunnen leveren. Iedere klant moet elke keer dezelfde kwaliteit ervaren. Dat doe je door je producten, systemen en procedures verregaand te standaardiseren – daarmee voorkom je verassingen, werk je maximaal efficiënt en maak je zaken optimaal schaalbaar.

✅ Partnerships
Veel ondernemingen beseffen niet hoe afhankelijk ze zijn van andere bedrijven en leveranciers. Zeker in onze huidige netwerksamenleving ben je als onderneming slechts een schakel in een keten. Je moet samenwerken met de allerbeste leveranciers en de slimste adviseurs. En geen ‘uitknijpen op korte termijn’, maar kiezen voor partnerships op lange termijn. Voor ‘groeipartners’ dus, want “als je snel wilt reizen, ga dan alleen. Als je ver wilt reizen, ga dan samen”.

✅ Menskracht
Inmiddels is het besef wel doorgedrongen dat mensen uiteindelijk belangrijker zijn dan machines en processen. Alle energie die je in je onderneming steekt, moet dan ook mensgericht zijn. Je klanten, medewerkers, partners: iedereen verdient persoonlijke aandacht.

Blind vertrouwen op commando- en controletechnieken die werden geïntroduceerd door bv Frederick Taylor is aan het kantelen en verdwijnen.

Mars, fabrikant van snacks als Mars en M&M’s en een van de grootste familiebedrijven ter wereld (omzet van meer dan veertig miljard dollar) werd jarenlang verguisd vanwege zijn strenge, prestatiegerichte organisatiecultuur. Tegenwoordig wordt het volop geprezen vanwege zijn family values. Het snoepwinkeltje van de fabriek in het Britse Slough wordt geleid door een dame die er al meer dan zestig jaar werkt!

Menskracht is dan ook de belangrijkste bouwsteen van groeikracht. Klanten en medewerkers zijn er niet voor jouw organisatie, jouw organisatie is er voor hún. Pas als dat besef is verankerd in het DNA van je organisatie, kan je echt groeien.

Daarom gaat het bij succesvolle leiders ook niet meer om ‘command and control’ maar steeds meer om ‘climate control’.

Dus geen rare dingen doen en het niet te ingewikkeld maken ?- focus op zaken die het verschil maken en voer die héél héél goed uit ??!

Heb jij ook voorbeelden van sterke groeibedrijven? Wat is hun groeikracht? Care to share?

??Meer info over hashtagGroeikracht? Klik dan op de bel (?) bovenaan mijn Linkedin profiel en ontvang automatisch mijn nieuwe posts hierover.

hashtagmarketing hashtagstrategie hashtaginnovatie

 

René