Avatar foto

René Savelberg

9 september 2025

Leestijd: +/- 1,6 min.

Dit item delen:

In 3 jaar 5x zo groot? Superslim ‘playbook’ van powerhouse groeibedrijf!

Mammoth Holdings is eigenaar van 100 wasstraten in de VS en groeit razendsnel. Ze willen binnen drie jaar naar 500 vestigingen groeien – en dat gaat ze lukken!

Hun geheim? Eén ‘playbook’ met 6 stappen:

1. Koop de grootste wasstraat in een kleine markt

Ze bouwen bouwen zelf geen wasstraten. Om in een gebied te beginnen, kopen ze een populair merk met een paar vestigingen. Hiermee creëren ze hun springplank voor die markt. Door daarna kleinere concurrenten op te kopen en te rebranden, worden ze razendsnel de dominante speler in die markt.

2. Introduceer een abonnementsmodel

Normaal gesproken betalen klanten van een wasstraat voor elke autowasbeurt apart. Dat leidt tot onregelmatige inkomsten, want wat gebeurt er als het regent en niemand een wasbeurt nodig heeft? Daarom hebben ze een abonnementsmodel geïntroduceerd: ze rekenen een vast prijs per maand ($18 – $35, afhankelijk van het pakket) voor onbeperkte wasbeurten. Hierdoor wordt 60% van de omzet stabiel, planbaar en terugkerend.

3. Maximale automatisering

Abonnementhouders krijgen een RFID-tag voor de voorruit. Automatisch herkent de wasstraat het pakket en de klant rijdt direct door. Door dit soort van automatisering kan een gemiddelde autowasstraat werken met slechts 2 werknemers, waarmee enorme kostenbesparingen en winstoptimalisatie wordt gerealiseerd.

4. Slim kopen en financieren

Mammoth creëert een mix van grote en kleinere wasstraten. Vervolgens verkopen ze het onroerend goed en huren het terug van de nieuwe eigenaar. Er is veel interesse van vastgoedinvesteerders naar autowasstraten, dus sale/leaseback is geen probleem. Hiermee maken ze snel veel kapitaal vrij om weer nieuwe wasstraten te kopen.

5. Hou vast en train medewerkers

Na een overname werken ze het liefst met bestaande medewerkers. Intensieve training en interne promoties versterken de loyaliteit. Medewerkers van één wasstraat groeien door naar managers van meerdere wasstraten en zelfs van hele regio’s.

6. Optimaliseer het backoffice

Werving, training, klantenservice, salarisadministratie en boekhouding zijn gecentraliseerd, gestandaardiseerd en maximaal geautomatiseerd – daardoor wordt maximale efficiëntie en kostenbesparing gerealiseerd.

In 3 jaar 5x zo groot? Superslim ‘playbook’ van powerhouse groeibedrijf!

Mammoth Holdings is eigenaar van 100 wasstraten in de VS en groeit razendsnel. Ze willen binnen drie jaar naar 500 vestigingen groeien – en dat gaat ze lukken!

Hun geheim? Eén ‘playbook’ met 6 stappen:

1. Koop de grootste wasstraat in een kleine markt

Ze bouwen bouwen zelf geen wasstraten. Om in een gebied te beginnen, kopen ze een populair merk met een paar vestigingen. Hiermee creëren ze hun springplank voor die markt. Door daarna kleinere concurrenten op te kopen en te rebranden, worden ze razendsnel de dominante speler in die markt.

2. Introduceer een abonnementsmodel

Normaal gesproken betalen klanten van een wasstraat voor elke autowasbeurt apart. Dat leidt tot onregelmatige inkomsten, want wat gebeurt er als het regent en niemand een wasbeurt nodig heeft? Daarom hebben ze een abonnementsmodel geïntroduceerd: ze rekenen een vast prijs per maand ($18 – $35, afhankelijk van het pakket) voor onbeperkte wasbeurten. Hierdoor wordt 60% van de omzet stabiel, planbaar en terugkerend.

3. Maximale automatisering

Abonnementhouders krijgen een RFID-tag voor de voorruit. Automatisch herkent de wasstraat het pakket en de klant rijdt direct door. Door dit soort van automatisering kan een gemiddelde autowasstraat werken met slechts 2 werknemers, waarmee enorme kostenbesparingen en winstoptimalisatie wordt gerealiseerd.

4. Slim kopen en financieren

Mammoth creëert een mix van grote en kleinere wasstraten. Vervolgens verkopen ze het onroerend goed en huren het terug van de nieuwe eigenaar. Er is veel interesse van vastgoedinvesteerders naar autowasstraten, dus sale/leaseback is geen probleem. Hiermee maken ze snel veel kapitaal vrij om weer nieuwe wasstraten te kopen.

5. Hou vast en train medewerkers

Na een overname werken ze het liefst met bestaande medewerkers. Intensieve training en interne promoties versterken de loyaliteit. Medewerkers van één wasstraat groeien door naar managers van meerdere wasstraten en zelfs van hele regio’s.

6. Optimaliseer het backoffice

Werving, training, klantenservice, salarisadministratie en boekhouding zijn gecentraliseerd, gestandaardiseerd en maximaal geautomatiseerd – daardoor wordt maximale efficiëntie en kostenbesparing gerealiseerd.

Avatar foto

René Savelberg

9 september 2025

Leestijd: +/- 1,6 min.

Dit item delen:

Gerelateerde artikelen:

  • Mammoth Holdings is eigenaar van 100 wasstraten in de VS en groeit razendsnel. Ze willen binnen drie jaar naar 500 vestigingen groeien - en dat gaat ze lukken! Hun geheim? ...

    Mammoth Holdings is eigenaar van 100 wasstraten in de VS en groeit razendsnel. Ze willen binnen drie jaar naar 500 vestigingen groeien - en dat gaat ze lukken! Hun geheim? ...

  • Als jong jochie bouwde ik met mijn broertje Amerikaanse steden na. We lieten auto’s rijden in de diepe straten van ons eigen kartonnen Manhattan en maakten er zelfs opnamen van, ...

    Als jong jochie bouwde ik met mijn broertje Amerikaanse steden na. We lieten auto’s rijden in de diepe straten van ons eigen kartonnen Manhattan en maakten er zelfs opnamen van, ...

  • Veel bedrijven groeien wel, maar ze ontwikkelen zich niet. Of verkeerd. Ze groeien eigenlijk achteruit in plaats van vooruit – ze worden wel groter maar vernieuwen niet of onvoldoende. Waarom ...

    Veel bedrijven groeien wel, maar ze ontwikkelen zich niet. Of verkeerd. Ze groeien eigenlijk achteruit in plaats van vooruit – ze worden wel groter maar vernieuwen niet of onvoldoende. Waarom ...

  • Standaardisatie staat bij de meeste ondernemers en managers zelden op de agenda. Ik vind dat redelijk onbegrijpelijk, want standaardisatie is volgens mij het meest onderschatte managementinstrument van de eenentwintigste eeuw. ...

    Standaardisatie staat bij de meeste ondernemers en managers zelden op de agenda. Ik vind dat redelijk onbegrijpelijk, want standaardisatie is volgens mij het meest onderschatte managementinstrument van de eenentwintigste eeuw. ...