Avatar foto

Michiel Hordijk

22 juli 2025

Leestijd: +/- 1,9 min.

Dit item delen:

Waarom franchising werkt: samen groeien gaat 10x sneller

Als je wilt groeien met een product wat in je eentje niet lukt, is franchising dé oplossing! In 2021 hebben 900 franchise ketens in nederland bijna € 40 miljard omzet gerealiseerd – door samen op te trekken en zaken samen aan te pakken.

Wat is franchising en waarom werkt het zo goed in Nederland

Stel, je hebt een briljant product, een slim businessmodel en voldoende omzet en winst om heel blij van te worden. Dan kun je natuurlijk achteroverleunen en genieten van je succes, maar je kunt er ook nog een keer extra van profiteren door dat succes te vermenigvuldigen. Beter gezegd: door je product schaalbaar te maken en je ‘kopieën’ door anderen te laten runnen.

De groei van franchiseondernemingen in cijfers

Franchising is nergens zo populair als in Nederland. Vijftien jaar geleden telde Nederland zo’n 16.000 franchisevestigingen, inmiddels zijn het er al meer dan 30.000 en werken er bijna 400.000 mensen. Ik denk dat het er nog veel meer zullen worden, en niet alleen in de winkelstraat.

Nieuwe vormen van franchising: kansen buiten de winkelstraat

Zo staat job-franchising eigenlijk nog in de kinderschoenen. Je kunt je als zelfstandige klusser bijvoorbeeld aansluiten bij De Klussenier of als autoverkoper bij De Automakelaar en zo profiteren van de naamsbekendheid en allerlei ondersteunende kennis en diensten.

Waarom franchising ondernemers rijker maakt

Ik heb zelf nogal wat franchisees miljonair zien worden, niet alleen bij McDonald’s maar ook bij andere franchise organisaties. Ze begonnen ooit als tandarts, slager, politieagent, leraar of manager, maar ontdekten gaandeweg dat ze eigenlijk veel liever ondernemer waren. En als je uit het juiste hout bent gesneden, kun je als franchisee een vliegende start maken door je te koppelen aan een succesvol, kant-en-klaar concept.

Zelf uitbreiden of groeien met franchise

Natuurlijk kun je als eenling besluiten om alles zelf te doen en in het hele land vestigingen openen en personeel aannemen. Dat vereist echter een enorme investering die veel tijd en veel aandacht kost en waarbij de groei vaak minder snel gaat dan wanneer je het met franchisees doet.

Er gaat volgens mij niets boven een enthousiaste franchisenemer die zelf ook heeft geïnvesteerd in zijn ‘eigen’ onderneming.

Want franchising gaat uiteindelijk om samen oppakken, aanpakken en dóórpakken – samen aan de slag, samen sterk en, heel belangrijk, samen succesvol groeien.

Waarom franchising werkt: samen groeien gaat 10x sneller

Als je wilt groeien met een product wat in je eentje niet lukt, is franchising dé oplossing! In 2021 hebben 900 franchise ketens in nederland bijna € 40 miljard omzet gerealiseerd – door samen op te trekken en zaken samen aan te pakken.

Wat is franchising en waarom werkt het zo goed in Nederland

Stel, je hebt een briljant product, een slim businessmodel en voldoende omzet en winst om heel blij van te worden. Dan kun je natuurlijk achteroverleunen en genieten van je succes, maar je kunt er ook nog een keer extra van profiteren door dat succes te vermenigvuldigen. Beter gezegd: door je product schaalbaar te maken en je ‘kopieën’ door anderen te laten runnen.

De groei van franchiseondernemingen in cijfers

Franchising is nergens zo populair als in Nederland. Vijftien jaar geleden telde Nederland zo’n 16.000 franchisevestigingen, inmiddels zijn het er al meer dan 30.000 en werken er bijna 400.000 mensen. Ik denk dat het er nog veel meer zullen worden, en niet alleen in de winkelstraat.

Nieuwe vormen van franchising: kansen buiten de winkelstraat

Zo staat job-franchising eigenlijk nog in de kinderschoenen. Je kunt je als zelfstandige klusser bijvoorbeeld aansluiten bij De Klussenier of als autoverkoper bij De Automakelaar en zo profiteren van de naamsbekendheid en allerlei ondersteunende kennis en diensten.

Waarom franchising ondernemers rijker maakt

Ik heb zelf nogal wat franchisees miljonair zien worden, niet alleen bij McDonald’s maar ook bij andere franchise organisaties. Ze begonnen ooit als tandarts, slager, politieagent, leraar of manager, maar ontdekten gaandeweg dat ze eigenlijk veel liever ondernemer waren. En als je uit het juiste hout bent gesneden, kun je als franchisee een vliegende start maken door je te koppelen aan een succesvol, kant-en-klaar concept.

Zelf uitbreiden of groeien met franchise

Natuurlijk kun je als eenling besluiten om alles zelf te doen en in het hele land vestigingen openen en personeel aannemen. Dat vereist echter een enorme investering die veel tijd en veel aandacht kost en waarbij de groei vaak minder snel gaat dan wanneer je het met franchisees doet.

Er gaat volgens mij niets boven een enthousiaste franchisenemer die zelf ook heeft geïnvesteerd in zijn ‘eigen’ onderneming.

Want franchising gaat uiteindelijk om samen oppakken, aanpakken en dóórpakken – samen aan de slag, samen sterk en, heel belangrijk, samen succesvol groeien.

Avatar foto

Michiel Hordijk

22 juli 2025

Leestijd: +/- 1,9 min.

Dit item delen:

Gerelateerde artikelen:

  • a

    Onlangs introduceerde Joe Biden een voor mij nieuwe term: ‘chaos agents’. Hij bedoelde daar de verwoestende invloed van ego-trippende leiders mee en, zonder hem bij naam te noemen, dat ging ...

    Onlangs introduceerde Joe Biden een voor mij nieuwe term: ‘chaos agents’. Hij bedoelde daar de verwoestende invloed van ego-trippende leiders mee en, zonder hem bij naam te noemen, dat ging ...

  • Veel bedrijven groeien wel, maar ze ontwikkelen zich niet. Of verkeerd. Ze groeien eigenlijk achteruit in plaats van vooruit – ze worden wel groter maar vernieuwen niet of onvoldoende. Waarom ...

    Veel bedrijven groeien wel, maar ze ontwikkelen zich niet. Of verkeerd. Ze groeien eigenlijk achteruit in plaats van vooruit – ze worden wel groter maar vernieuwen niet of onvoldoende. Waarom ...

  • a

    In ieder geval jezelf blijven en maximale focus op drie zaken: Standaardisatie Om te groeien heb je natuurlijk een goed product of dienst nodig, maar ze hoeven niet persé allemaal ...

    In ieder geval jezelf blijven en maximale focus op drie zaken: Standaardisatie Om te groeien heb je natuurlijk een goed product of dienst nodig, maar ze hoeven niet persé allemaal ...

  • Standaardisatie staat bij de meeste ondernemers en managers zelden op de agenda. Ik vind dat redelijk onbegrijpelijk, want standaardisatie is volgens mij het meest onderschatte managementinstrument van de eenentwintigste eeuw. ...

    Standaardisatie staat bij de meeste ondernemers en managers zelden op de agenda. Ik vind dat redelijk onbegrijpelijk, want standaardisatie is volgens mij het meest onderschatte managementinstrument van de eenentwintigste eeuw. ...