Dit item delen:
Stop met maatwerk: groei begint met standaardisatie

Standaardisatie staat bij de meeste ondernemers en managers zelden op de agenda. Ik vind dat redelijk onbegrijpelijk, want standaardisatie is volgens mij het meest onderschatte managementinstrument van de eenentwintigste eeuw. Door producten en processen te standaardiseren kun je meer producten en diensten verkopen tegen lagere kosten en met een hogere kwaliteit. Als je producten en processen standaardiseert kun je groeien, en als je het slim doet, kun je snel groeien.
Waarom ondernemers nog vasthouden aan maatwerk
Waarom blijft maatwerk dan zo populair? Volgens mij omdat wij mensen gewoon niet van standaardisatie houden – omdat het indruist tegen de menselijke geest. We willen allemaal uniek zijn in wie we zijn en wat we doen.
In de auto-industrie en in de modebranche is standaardisatie al decennia geleden omarmd als een onmisbare succesfactor. Toch zijn er nog talloze managers en ondernemers die kansen laten liggen. En het is niet alleen onkunde waardoor zij geen kansen zien voor standaardisatie, maar ook onwil. Ik spreek regelmatig mensen die vinden dat ze iets unieks verkopen wat onmogelijk vermenigvuldigd kan worden. Maar echt, er is altijd een manier om een product in grote aantallen te reproduceren. Maar je zult daarvoor wel ‘out of the box’ moeten denken en de stap (willen) zetten van maatwerk naar standaardisatie.
Standaardisatie als groeiversneller voor moderne bedrijven
Toch hebben vooral jongere ondernemers vaak de indruk dat standaardisering iets is voor traditionele, industriële bedrijven die de ambitie hebben om de wereld te veroveren. Zij missen echter de essentie: standaardisatie draait niet om het doel, maar om de methodische aanpak waarbij je door middel van ‘meer van hetzelfde’ meer klanten kunt bedienen en zo groei kunt realiseren.
Hoe je standaardisatie volhoudt binnen je organisatie
Ik merk ook dat ondernemingen die de stap naar standaardisatie hebben gezet, er vaak moeite mee hebben om dit consequent vol te houden. Na verloop van tijd laten ze hun principes varen en gaan ze steeds meer ‘unieke producten’ leveren op een ‘unieke manier’. Voor ondernemingen die willen groeien, is dat natuurlijk een stap achteruit.
Beperk innovatie, versterk transformatie
Hoe vreemd het ook klinkt: in bepaalde opzichten moet je als bestaande onderneming terughoudend zijn met innovaties. Je moet alleen die innovaties omarmen die je bestaande standaarden niet negatief beïnvloeden. Ik heb het daarom ook liever niet over ‘innovaties’, maar over ‘transformaties’, waarbij bestaande producten en diensten zich op een natuurlijke wijze ontwikkelen. Denk aan de Klippan-bank van IKEA, waar regelmatig een nieuwe hoes voor wordt ontwikkeld, maar die als betaalbare bank gewoon in het assortiment blijft.
Stop met maatwerk: groei begint met standaardisatie

Standaardisatie staat bij de meeste ondernemers en managers zelden op de agenda. Ik vind dat redelijk onbegrijpelijk, want standaardisatie is volgens mij het meest onderschatte managementinstrument van de eenentwintigste eeuw. Door producten en processen te standaardiseren kun je meer producten en diensten verkopen tegen lagere kosten en met een hogere kwaliteit. Als je producten en processen standaardiseert kun je groeien, en als je het slim doet, kun je snel groeien.
Waarom ondernemers nog vasthouden aan maatwerk
Waarom blijft maatwerk dan zo populair? Volgens mij omdat wij mensen gewoon niet van standaardisatie houden – omdat het indruist tegen de menselijke geest. We willen allemaal uniek zijn in wie we zijn en wat we doen.
In de auto-industrie en in de modebranche is standaardisatie al decennia geleden omarmd als een onmisbare succesfactor. Toch zijn er nog talloze managers en ondernemers die kansen laten liggen. En het is niet alleen onkunde waardoor zij geen kansen zien voor standaardisatie, maar ook onwil. Ik spreek regelmatig mensen die vinden dat ze iets unieks verkopen wat onmogelijk vermenigvuldigd kan worden. Maar echt, er is altijd een manier om een product in grote aantallen te reproduceren. Maar je zult daarvoor wel ‘out of the box’ moeten denken en de stap (willen) zetten van maatwerk naar standaardisatie.
Standaardisatie als groeiversneller voor moderne bedrijven
Toch hebben vooral jongere ondernemers vaak de indruk dat standaardisering iets is voor traditionele, industriële bedrijven die de ambitie hebben om de wereld te veroveren. Zij missen echter de essentie: standaardisatie draait niet om het doel, maar om de methodische aanpak waarbij je door middel van ‘meer van hetzelfde’ meer klanten kunt bedienen en zo groei kunt realiseren.
Hoe je standaardisatie volhoudt binnen je organisatie
Ik merk ook dat ondernemingen die de stap naar standaardisatie hebben gezet, er vaak moeite mee hebben om dit consequent vol te houden. Na verloop van tijd laten ze hun principes varen en gaan ze steeds meer ‘unieke producten’ leveren op een ‘unieke manier’. Voor ondernemingen die willen groeien, is dat natuurlijk een stap achteruit.
Beperk innovatie, versterk transformatie
Hoe vreemd het ook klinkt: in bepaalde opzichten moet je als bestaande onderneming terughoudend zijn met innovaties. Je moet alleen die innovaties omarmen die je bestaande standaarden niet negatief beïnvloeden. Ik heb het daarom ook liever niet over ‘innovaties’, maar over ‘transformaties’, waarbij bestaande producten en diensten zich op een natuurlijke wijze ontwikkelen. Denk aan de Klippan-bank van IKEA, waar regelmatig een nieuwe hoes voor wordt ontwikkeld, maar die als betaalbare bank gewoon in het assortiment blijft.
Dit item delen:
Gerelateerde artikelen:
Succesvolle groeibedrijven zijn constant bezig, altijd druk in de weer met klanten, producten en diensten. En als je ze analiseert lijken ze steeds de onderstaande punten perfect voor elkaar te ...
Succesvolle groeibedrijven zijn constant bezig, altijd druk in de weer met klanten, producten en diensten. En als je ze analiseert lijken ze steeds de onderstaande punten perfect voor elkaar te ...
Gisteren vroeg een van mijn klanten wat nu eigenlijk het verschil is tussen een trainer, coach en consultant? Goede vraag! Deze termen worden vaak door elkaar gebruikt, wat de keuze ...
Gisteren vroeg een van mijn klanten wat nu eigenlijk het verschil is tussen een trainer, coach en consultant? Goede vraag! Deze termen worden vaak door elkaar gebruikt, wat de keuze ...
Veel bedrijven groeien wel, maar ze ontwikkelen zich niet. Of verkeerd. Ze groeien eigenlijk achteruit in plaats van vooruit – ze worden wel groter maar vernieuwen niet of onvoldoende. Waarom ...
Veel bedrijven groeien wel, maar ze ontwikkelen zich niet. Of verkeerd. Ze groeien eigenlijk achteruit in plaats van vooruit – ze worden wel groter maar vernieuwen niet of onvoldoende. Waarom ...
Als jong jochie bouwde ik met mijn broertje Amerikaanse steden na. We lieten auto’s rijden in de diepe straten van ons eigen kartonnen Manhattan en maakten er zelfs opnamen van, ...
Als jong jochie bouwde ik met mijn broertje Amerikaanse steden na. We lieten auto’s rijden in de diepe straten van ons eigen kartonnen Manhattan en maakten er zelfs opnamen van, ...



