Avatar foto

René Savelberg

2 juli 2025

Leestijd: +/- 2,5 min.

Dit item delen:

Jij hebt het toch altijd over McDonald’s?

Als jong jochie bouwde ik met mijn broertje Amerikaanse steden na. We lieten auto’s rijden in de diepe straten van ons eigen kartonnen Manhattan en maakten er zelfs opnamen van, met een super 8-camera. Ik was toen al enorm onder de indruk van de Verenigde Staten, van populaire tv-series als ‘Kojak’ en ‘Pepper’, maar ook van Amerikaanse merken die wereldwijd aanwezig waren. In Amerika, daar gebeurde het!

Studeren en leven in het land van kansen

Na mijn opleiding aan de Hotelschool in Maastricht ben ik er heen gegaan, om er mijn masters degree te halen. Ik woonde in Miami, begin jaren tachtig nog een stad waar de Colombiaanse maffia en pensionado’s het straatbeeld bepaalden. Ik woonde er naast het hoofdkantoor van Burger King en ging daar regelmatig heen om te proeven wat ze nu weer voor nieuws hadden bedacht.

Een droomkans bij McDonald’s

Na mijn studie volgde ik met belangstelling de groei van McDonald’s, in 1971 door Albert Heijn naar Europa gehaald en met de eerste Europese vestiging in Zaandam. Op een dag duwde een collega mij een personeelsadvertentie onder mijn neus. ‘Hé René, jij hebt het toch altijd over McDonald’s? Dit is echt iets voor jou.’

In de advertentie vroeg McDonald’s naar een Local Store Marketing Coördinator, iemand die lokale McDonald’s restaurants moest helpen om op een slimme manier lokale marketing te bedrijven. Van alles uitproberen als marketeer bij een bedrijf dat ik al jarenlang bewonderde: het leek mij fantastisch!

Afgewezen? Dan laat je zien wat je waard bent

De recruiter bij McDonald’s dacht daar wat anders over. Aan de telefoon probeerde hij mij zo snel mogelijk af te wimpelen: ‘Hogere Hotelschool én een MBA in Amerika? Nee, liever niet. Jullie denken anders, je bent veel te klassiek opgeleid. Wij leiden onze mensen liever op onze eigen manier op.’

Ik dacht aan mijn huidige baan, die me weinig inspireerde, en ik bedacht dat ik nú mijn slag moest slaan. Ik haalde diep adem en zette mijn voet tussen de deur: ‘Ik begrijp wat je bedoelt, maar behalve mijn opleiding weet je helemaal niets van mij. Geef me in elk geval de kans om me te presenteren. Laten we elkaar persoonlijk ontmoeten. Eén kop koffie – en daarna ben je weer van me af.’

Lef wordt beloond

Gelukkig kon hij mijn vasthoudendheid waarderen, ik kreeg de kans om mezelf te presenteren. De uitkomst van dat gesprek was dat ik werd aangenomen. Ik kon meteen beginnen. Alleen niet direct in die leuke LSM-functie, ik moest onderaan beginnen. En terecht, want ‘op de vloer’ gebeurt het.

Werken bij een groeibedrijf is werken aan jezelf

Ik ben Mac nog steeds enorm dankbaar voor alle kansen die ik heb gekregen. En dat is ook het mooie van werken voor een groeiend bedrijf. Het biedt je volop kansen als je zelf ook wilt groeien.

Mijn tip? Wil je jezelf ontwikkelen? Ga voor je passie en ga voor een groeibedrijf!

Jij hebt het toch altijd over McDonald’s?

Als jong jochie bouwde ik met mijn broertje Amerikaanse steden na. We lieten auto’s rijden in de diepe straten van ons eigen kartonnen Manhattan en maakten er zelfs opnamen van, met een super 8-camera. Ik was toen al enorm onder de indruk van de Verenigde Staten, van populaire tv-series als ‘Kojak’ en ‘Pepper’, maar ook van Amerikaanse merken die wereldwijd aanwezig waren. In Amerika, daar gebeurde het!

Studeren en leven in het land van kansen

Na mijn opleiding aan de Hotelschool in Maastricht ben ik er heen gegaan, om er mijn masters degree te halen. Ik woonde in Miami, begin jaren tachtig nog een stad waar de Colombiaanse maffia en pensionado’s het straatbeeld bepaalden. Ik woonde er naast het hoofdkantoor van Burger King en ging daar regelmatig heen om te proeven wat ze nu weer voor nieuws hadden bedacht.

Een droomkans bij McDonald’s

Na mijn studie volgde ik met belangstelling de groei van McDonald’s, in 1971 door Albert Heijn naar Europa gehaald en met de eerste Europese vestiging in Zaandam. Op een dag duwde een collega mij een personeelsadvertentie onder mijn neus. ‘Hé René, jij hebt het toch altijd over McDonald’s? Dit is echt iets voor jou.’

In de advertentie vroeg McDonald’s naar een Local Store Marketing Coördinator, iemand die lokale McDonald’s restaurants moest helpen om op een slimme manier lokale marketing te bedrijven. Van alles uitproberen als marketeer bij een bedrijf dat ik al jarenlang bewonderde: het leek mij fantastisch!

Afgewezen? Dan laat je zien wat je waard bent

De recruiter bij McDonald’s dacht daar wat anders over. Aan de telefoon probeerde hij mij zo snel mogelijk af te wimpelen: ‘Hogere Hotelschool én een MBA in Amerika? Nee, liever niet. Jullie denken anders, je bent veel te klassiek opgeleid. Wij leiden onze mensen liever op onze eigen manier op.’

Ik dacht aan mijn huidige baan, die me weinig inspireerde, en ik bedacht dat ik nú mijn slag moest slaan. Ik haalde diep adem en zette mijn voet tussen de deur: ‘Ik begrijp wat je bedoelt, maar behalve mijn opleiding weet je helemaal niets van mij. Geef me in elk geval de kans om me te presenteren. Laten we elkaar persoonlijk ontmoeten. Eén kop koffie – en daarna ben je weer van me af.’

Lef wordt beloond

Gelukkig kon hij mijn vasthoudendheid waarderen, ik kreeg de kans om mezelf te presenteren. De uitkomst van dat gesprek was dat ik werd aangenomen. Ik kon meteen beginnen. Alleen niet direct in die leuke LSM-functie, ik moest onderaan beginnen. En terecht, want ‘op de vloer’ gebeurt het.

Werken bij een groeibedrijf is werken aan jezelf

Ik ben Mac nog steeds enorm dankbaar voor alle kansen die ik heb gekregen. En dat is ook het mooie van werken voor een groeiend bedrijf. Het biedt je volop kansen als je zelf ook wilt groeien.

Mijn tip? Wil je jezelf ontwikkelen? Ga voor je passie en ga voor een groeibedrijf!

Avatar foto

René Savelberg

2 juli 2025

Leestijd: +/- 2,5 min.

Dit item delen:

Gerelateerde artikelen:

  • Mammoth Holdings is eigenaar van 100 wasstraten in de VS en groeit razendsnel. Ze willen binnen drie jaar naar 500 vestigingen groeien - en dat gaat ze lukken! Hun geheim? ...

    Mammoth Holdings is eigenaar van 100 wasstraten in de VS en groeit razendsnel. Ze willen binnen drie jaar naar 500 vestigingen groeien - en dat gaat ze lukken! Hun geheim? ...

  • Veel bedrijven groeien wel, maar ze ontwikkelen zich niet. Of verkeerd. Ze groeien eigenlijk achteruit in plaats van vooruit – ze worden wel groter maar vernieuwen niet of onvoldoende. Waarom ...

    Veel bedrijven groeien wel, maar ze ontwikkelen zich niet. Of verkeerd. Ze groeien eigenlijk achteruit in plaats van vooruit – ze worden wel groter maar vernieuwen niet of onvoldoende. Waarom ...

  • Standaardisatie staat bij de meeste ondernemers en managers zelden op de agenda. Ik vind dat redelijk onbegrijpelijk, want standaardisatie is volgens mij het meest onderschatte managementinstrument van de eenentwintigste eeuw. ...

    Standaardisatie staat bij de meeste ondernemers en managers zelden op de agenda. Ik vind dat redelijk onbegrijpelijk, want standaardisatie is volgens mij het meest onderschatte managementinstrument van de eenentwintigste eeuw. ...

  • a

    Onlangs introduceerde Joe Biden een voor mij nieuwe term: ‘chaos agents’. Hij bedoelde daar de verwoestende invloed van ego-trippende leiders mee en, zonder hem bij naam te noemen, dat ging ...

    Onlangs introduceerde Joe Biden een voor mij nieuwe term: ‘chaos agents’. Hij bedoelde daar de verwoestende invloed van ego-trippende leiders mee en, zonder hem bij naam te noemen, dat ging ...