KERNWAARDEN zijn KRACHTPATSERS

KERNWAARDEN zijn KRACHTPATSERS ๐Ÿ‘Š๐Ÿ‘Š๐Ÿ‘Š!!

Mijn ervaring is dat voor groeiende ondernemingen sterke kernwaarden onmisbaar zijn. Ze definiรซren een doel รฉn hoe je dat doel (een droom met โ€˜n deadline ๐Ÿ˜‰) bereikt.

Als je kernwaarden authentiek en herkenbaar zijn begrijpen klanten wie je bent en waar je voor staat.

En medewerkers die zich daardoor aangesproken voelen, passen veel beter bij je en zullen jouw kernwaarden makkelijker in praktijk brengen.

Uit onderzoek van het Amerikaanse adviesbureau Towers Watson uit 2019 blijkt dat bedrijven waarvan de medewerkers de missie en doelen van de organisatie begrijpen, ๐Ÿ๐Ÿ— ๐ฉ๐ซ๐จ๐œ๐ž๐ง๐ญ ๐ฆ๐ž๐ž๐ซ ๐ซ๐ž๐ง๐๐ž๐ฆ๐ž๐ง๐ญ behalen dan andere bedrijven!

Tijdens een leadership-seminar van McDonaldโ€™s en Coca-Cola sprak ik ooit met de legendarische investeerder ๐–๐š๐ซ๐ซ๐ž๐ง ๐๐ฎ๐Ÿ๐Ÿ๐ž๐ญ ๐จ๐ฏ๐ž๐ซ โ€˜๐๐š๐ ๐ž๐ฅ๐ข๐ฃ๐ค๐ฌ๐ž ๐ณ๐จ๐ซ๐ ๐ž๐งโ€™: hoe kun je altijd de juiste beslissingen nemen? Hoe nam Buffet zijn beslissingen? Hij gaf een eenvoudig antwoord, dat ik nooit ben vergeten: โ€˜Ik zeg alleen maar ja tegen dingen die ik begrijp en waar ik in geloof.โ€™

Als je je kernwaarden in kaart hebt gebracht, weet iedereen wat er van hem/haar wordt verwacht. Zo zorgen kernwaarden voor zelfsturing, want alle beslissingen zullen altijd langs de โ€˜kernwaardelatโ€™ moeten worden gelegd.

Bij de bedrijven waarvoor ik heb gewerkt, heb ik altijd gelet of hun idealen overeenkwamen met die van mijzelf. En bij de bedrijven die ik zelf heb opgezet, waren de waarden altijd honderd procent hetzelfde. ๐–๐š๐ง๐ญ ๐ข๐ค ๐ฏ๐จ๐ž๐ ๐ฆ๐ข๐ฃ๐ง ๐ค๐ข๐ง๐๐ž๐ซ๐ž๐ง ๐ญ๐จ๐œ๐ก ๐จ๐จ๐ค ๐ง๐ข๐ž๐ญ ๐จ๐ฉ ๐ฏ๐จ๐ฅ๐ ๐ž๐ง๐ฌ ๐๐ž ๐ฐ๐š๐š๐ซ๐๐ž๐ง ๐ž๐ง ๐ง๐จ๐ซ๐ฆ๐ž๐ง ๐ฏ๐š๐ง ๐ฆ๐ข๐ฃ๐ง ๐›๐ฎ๐ฎ๐ซ๐ฆ๐š๐ง?

Wil je weten wat jouw kernwaarden zijn? Vraag het je medewerkers en interview je klanten. Wat kenmerkt jouw bedrijf, wat zijn volgens hen de drijfveren van jouw bedrijf? Belangrijk is dat je iedereen hierin betrekt en je onderzoek niet beperkt tot de visie van het management.

Soms lukt het bedrijven om al hun kernwaarden te vangen in een handvol woorden. โ€˜Connecting peopleโ€™ van Nokia is een van mijn favoriete slogans. Of wat te denken van de Efteling, dat slechts รฉรฉn woord nodig heeft: betovering!

Maar uiteindelijk hebben je kernwaarden natuurlijk het meeste effect als je ze dagelijks in de praktijk brengt. Als je begrip hebt voor een klant die teleurgesteld is over een product. Als je continu probeert milieuvriendelijke alternatieven te bedenken voor de productie van je product. Als je leveranciers niet uitknijpt, maar betrekt in het bedenken van slimme oplossingen.

En? Wat vind jij mooie, sterke kernwaarden? Care to share?

๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰Meer over โ€˜Groeikrachtโ€™? Klik op de bel ๐Ÿ”” bovenaan mijn Linkedin profiel om automatisch mijn nieuwe posts over โ€˜Groeikrachtโ€™ te ontvangen โœ…

 

#groeikrachtย #innovatieย #marketingย #strategieย #ondernemerschapย #persoonlijkeontwikkeling

 

Renรฉ