THE BIG PICTURE

THE BIG PICTURE
Volgens mij omvat de taakomschrijving van een leider eigenlijk maar twee punten: het communiceren van de kernwaarden en het bewaken van het doel van een organisatie en de weg ernaartoe.
Meer dan ooit zitten organisaties in een chaotische omgeving. Financiële markten zijn chaotisch, er staan continu nieuwe concurrenten op, klanten lopen weg en komen weer terug: veranderingen volgen elkaar razendsnel op. Iedereen in de organisatie zwoegt om het moordende tempo bij te houden, om ‘te zien en te begrijpen wat er gebeurt’ en om binnen al deze veranderingen de juiste beslissingen te nemen. Door alle chaotische ontwikkelingen en de noodzaak om te presteren zijn de meeste medewerkers bezig met details.
Een ingenieur op de afdeling R&D is wekenlang bezig met het ontwikkelen van een manier om een autoraam geruisloos te laten openen en sluiten, een secretaresse is acht uur per dag druk met de dagelijkse beslommeringen op haar afdeling. Opgeslokt door hun gespecialiseerde werk zijn ze niet bewust bezig met de kernwaarden en het doel van hun organisatie.
Voor de CEO is de chaos niet minder. Werken als CEO lijkt op taxichauffeur zijn in New York. Je omgeving verkeert in een permanente staat van chaos. Je weet wel waar je heen moet, maar je hebt nog geen idee van de ideale route, want de stad is een chaos – altijd en overal. Overal kunnen opbrekingen, stoplichten of ongelukken opduiken. Je moet dus voortdurend kijken, voortdurend alert zijn, vooruitdenken, veel bijsturen en gedoseerd gas geven en afremmen. Je weet niet wat je gaat meemaken, in feite is elke rit anders. De route die je nu bedenkt, kan twee straten verderop plotseling geblokkeerd zijn.
Maar een taxichauffeur kan ondanks de chaos succesvol zijn omdat hij zijn doel kent: het adres dat zijn klant hem heeft opgegeven.
En op dezelfde manier kun je als CEO succesvol zijn: door je honderd procent te richten op je doel en de kernwaarden van je onderneming.
Voor een goede leider zijn het doel en de kernwaarden de enige zaken die tellen, hij is bezig met de big picture. Hij moet uiteraard wel geïnteresseerd zijn in de details, maar hij is primair bezig met uitleggen hoe elk puzzelstukje in het grote geheel past.
Voor ondernemingen die willen groeien, is een roerganger die zich focust op het doel en de kernwaarden nog veel belangrijker dan voor ondernemingen die tevreden zijn met de status-quo. Want hoe kun je groeien als je niet weet in welke richting je wilt groeien?
René