Luisteren. Leren. Leiden.
๐๐๐ถ๐๐๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ป. ๐๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ป. ๐๐ฒ๐ถ๐ฑ๐ฒ๐ป. In veel organisaties wordt volop gepraat ๐ maar bar slecht geluisterdโฆ๐. ๐๐ฒ๐ป ๐๐ป๐ฑ๐ถ๐ฎ๐ฎ๐ ๐๐ง-๐ฏ๐ฒ๐ฑ๐ฟ๐ถ๐ท๐ณ ๐บ๐ฒ๐ ๐ด.๐ฌ๐ฌ๐ฌ ๐บ๐ฒ๐ฑ๐ฒ๐๐ฒ๐ฟ๐ธ๐ฒ๐ฟ๐ ๐ฏ๐ฒ๐ฑ๐ฎ๐ฐ๐ต๐ ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐๐น๐ถ๐บ ๐๐๐๐๐ฒ๐ฒ๐บ: ๐จde 24-uur regel!๐จ
Iedere medewerker kan op het interne intranet een ticket aanmaken met een vraag of klacht (maakt niet uit waarover – kan over de kwaliteit van de bureaustoelen gaan, maar ook over de visie van de onderneming).
De direct leidinggevende van deze medewerker ๐บ๐ผ๐ฒ๐ ๐ฏ๐ถ๐ป๐ป๐ฒ๐ป ๐ฎ๐ฐ ๐๐๐ฟ ๐ฟ๐ฒ๐ฎ๐ด๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ป. Zoniet, dan wordt het ticket opgewaardeerd naar een hogere manager – net zolang tot de CEO eraan te pas moet komen.
En alleen de medewerker die het ticket heeft geopend, kan het ook weer sluiten!
Door deze briljante feedbackloop wordt er supersnel en effectief informatie uitgewisseld. En veel belangrijker: iedereen weet dat hij serieus wordt genomen.
Maarโฆ.als je geen feedbackloops hebt krijg je op den duur een groot probleem.
Want door steeds dezelfde fouten te maken draai je als organisatie in cirkeltjes rond, vernieuw je niet en loop je grote risicoโs.
Klanten รฉn medewerkers raken gefrustreerd en dat gaat zich wreken. De energie loopt uit je organisatie en voor je het weet gaat het van kwaad tot erger.
Als organisatie mรณรฉt je daarom feedback stimuleren, ervoor zorgen dat informatie vanuit markt, klant en medewerker ongehinderd zijn weg vindt door de hele organisatie – zowel formeel als informeel.
Zorg dus dat je processen bedenkt waarmee de organisatie continu met feedback wordt gevoed โ over je systemen, je merk, je medewerkers, je product, je prijs, je marketing – over alles!
Waarom werkt dit? Omdat je hiermee laat zien dat:
โข ๐๐ป๐ฝ๐๐ ๐๐ผ๐ฟ๐ฑ๐ ๐ด๐ฒ๐๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐ฑ๐ฒ๐ฒ๐ฟ๐ฑ. Mensen helpen elkaar vooral als ze weten dat hun inzet wordt gewaardeerd. Als ze vermoeden dat hun inzet alleen nonchalance, arrogantie of zelfs kritiek oplevert, zwijgen ze als het graf.
โข ๐๐ผ๐๐๐ฒ๐ป ๐บ๐ฎ๐ธ๐ฒ๐ป ๐บ๐ฎ๐ด! Medewerkers moeten weten dat ze niet onmiddellijk worden afgerekend op fouten. Mensen die bang zijn om te falen, nemen geen beslissingen. En zonder initiatieven en beslissingen gebeurt er niks, beweegt er niks.
โข ๐ฆ๐ฎ๐บ๐ฒ๐ป ๐๐๐ฒ๐ฟ๐ธ๐ฒ๐ฟ. Teamwork is ontzettend belangrijk binnen elke organisatie. โNone of us is as good as all of usโ is een belangrijke uitspraak daarover van McDonaldโs-oprichter Ray Kroc. Teamwork levert altijd meer op dan egotripperij.
Heb jij ook voorbeelden van sterke feedbackloops? Care to share?
๐๐Meer inspiratie overย #Groeikracht? Klik dan op de bel (๐) bovenaan mijn LinkedIn profiel en ontvang automatisch mijn nieuwe posts hierover.