Luisteren. Leren. Leiden.

?????????. ?????. ??????. In veel organisaties wordt volop gepraat ? maar bar slecht geluisterd…?. ??? ??????? ??-??????? ??? ?.??? ??????????? ??????? ??? ???? ???????: ?de 24-uur regel!?

Iedere medewerker kan op het interne intranet een ticket aanmaken met een vraag of klacht (maakt niet uit waarover – kan over de kwaliteit van de bureaustoelen gaan, maar ook over de visie van de onderneming).

De direct leidinggevende van deze medewerker ???? ?????? ?? ??? ????????. Zoniet, dan wordt het ticket opgewaardeerd naar een hogere manager – net zolang tot de CEO eraan te pas moet komen.

En alleen de medewerker die het ticket heeft geopend, kan het ook weer sluiten!

Door deze briljante feedbackloop wordt er supersnel en effectief informatie uitgewisseld. En veel belangrijker: iedereen weet dat hij serieus wordt genomen.

Maar….als je geen feedbackloops hebt krijg je op den duur een groot probleem.

Want door steeds dezelfde fouten te maken draai je als organisatie in cirkeltjes rond, vernieuw je niet en loop je grote risico’s.

Klanten én medewerkers raken gefrustreerd en dat gaat zich wreken. De energie loopt uit je organisatie en voor je het weet gaat het van kwaad tot erger.

Als organisatie móét je daarom feedback stimuleren, ervoor zorgen dat informatie vanuit markt, klant en medewerker ongehinderd zijn weg vindt door de hele organisatie – zowel formeel als informeel.

Zorg dus dat je processen bedenkt waarmee de organisatie continu met feedback wordt gevoed – over je systemen, je merk, je medewerkers, je product, je prijs, je marketing – over alles!

Waarom werkt dit? Omdat je hiermee laat zien dat:
• ????? ????? ???????????. Mensen helpen elkaar vooral als ze weten dat hun inzet wordt gewaardeerd. Als ze vermoeden dat hun inzet alleen nonchalance, arrogantie of zelfs kritiek oplevert, zwijgen ze als het graf.
• ?????? ????? ???! Medewerkers moeten weten dat ze niet onmiddellijk worden afgerekend op fouten. Mensen die bang zijn om te falen, nemen geen beslissingen. En zonder initiatieven en beslissingen gebeurt er niks, beweegt er niks.
• ????? ???????. Teamwork is ontzettend belangrijk binnen elke organisatie. “None of us is as good as all of us” is een belangrijke uitspraak daarover van McDonald’s-oprichter Ray Kroc. Teamwork levert altijd meer op dan egotripperij.

Heb jij ook voorbeelden van sterke feedbackloops? Care to share?

??Meer inspiratie over #Groeikracht? Klik dan op de bel (?) bovenaan mijn LinkedIn profiel en ontvang automatisch mijn nieuwe posts hierover.

#innovatie #marketing #strategie #ondernemerschap