MIJN ONTMOETING MET WARREN BUFFET

MIJN ONTMOETING MET WARREN BUFFET

In 1994 ontmoette ik deze legendarische investeerder op een bijeenkomst van McDonald’s en Coca-Cola in Scottsdale, Arizona. Hij gaf daar een presentatie aan het ‘McDonald’s & Coca-Cola global leadership team’ (hele mond vol, maar natuurlijk supergaaf dat ik daarbij mocht zijn) waarvoor hij ook spontaan zijn buurman had meegenomen. Stonden ineens Warren Buffet en Bill Gates naast elkaar op het podium om zo’n 200 Mac en Coke-executives te vertellen hoe ze tegen groeibedrijven aankeken, wat ze belangrijk vonden. Ademloos geluisterd!

Tijdens de lunch liep hij opeens vrij rond. Uniek moment, even slikken maar ik greep mijn kans. Met iets wat ik echt graag van hem wilde weten. “Mr Buffet, great speech!” (dat zeg je dan) “I have a question. What do you consider the most important traits of successful growth companies?” vroeg ik aan ‘m. Hij hoefde niet lang na te denken: “Great question! (dat zeggen amerikanen dan ook weer, maar volgens mij meende hij het echt. uh, denk ik…) “Well….selling a product that everybody uses, depth of management, a clear strategy, plan and focus. And, ofcourse, sound financials” Dat laatste zei hij met een flinke grijns trouwens.

Bám! Het zaadje was geplant! Door Warren Buffet had ik een antwoord waar ik wat mee kon! Want ik was op zoek naar #Groeikracht. Hoe kon ik, als kersverse 34-jarige CEO van McDonald’s Nederland, zo snel mogelijk van 100 naar 200 vestigingen groeien? Wat was daarvoor nodig, hoe pak je dat aan?

Vooral geen ingewikkelde programma’s, buzzwords en theorien dus, want daar sneeuwt iedereen in onder. De truc is een nuchtere aanpak, gebaseerd op krachtige kernpunten die iedereen begrijpt – en die elkaar versterken.

Ik heb uitgerekend dat ik sinds mijn ‘Warren-moment’ zo’n 50.000 uur bezig ben met ‘groei’ (da’s best heel veel, maar het klopt, het is echt waar). Bij McDonald’s, als serieondernemer en daarna als business accelerator.

De woorden van Buffet zijn mijn startpunt geworden. Voor een andere kijk op groei, voor een aanpak waarmee je groei écht kunt organiseren. En die aanpak heb ik de afgelopen 25 jaar volop gebruikt. Niet voor supersnelle groei waarmee je als organisatie uit de bocht vliegt maar om groei echt te organiseren. Én te versnellen, natuurlijk.

Wat vind jij van Buffet’s feedback? Mee eens? Is het compleet, nog steeds relevant? Mis je iets?

#innovatie #strategie #startup #coaching #mcdonalds

✅✅✅TIP (nieuw): click de bel (🔔) bovenaan mijn LinkedIn profiel om mijn nieuwste posts te ontvangen en click op de hashtag 👉👉#Groeikracht + de ‘Follow’ button voor al mijn posts over ‘Groeien en Versnellen’✅✅✅

 

René