“𝙄𝙠 𝙝𝙖𝙙 π™£π™€π™€π™žπ™© π™’π™šπ™© π™ˆπ™˜π˜Ώπ™€π™£π™–π™‘π™™β€™π™¨ π™’π™€π™šπ™©π™šπ™£ 𝙨𝙩𝙀π™₯π™₯π™šπ™£”

π—”π—Ήπ—―π—²π—Ώπ˜ 𝗛𝗲𝗢𝗷𝗻: “π™ˆπ™žπ™Ÿπ™£ π™œπ™§π™€π™€π™©π™¨π™©π™š 𝙛𝙀π™ͺ𝙩? 𝙄𝙠 𝙝𝙖𝙙 π™£π™€π™€π™žπ™© π™’π™šπ™© π™ˆπ™˜π˜Ώπ™€π™£π™–π™‘π™™β€™π™¨ π™’π™€π™šπ™©π™šπ™£ 𝙨𝙩𝙀π™₯π™₯π™šπ™£”. Begin 90-er jaren werd ik door Albert Heijn (de man, niet de organisatie πŸ˜‰) uitgenodigd om mee te doen met een overleg wat hij was gestart. Hij wilde CEO’s van supermarkten en grotere toeleveranciers regelmatig informeel met elkaar laten praten. Om, zoals hij dat zo mooi zei, β€œverbinding te houden, ontwikkelingen te delen en rafelrandjes te voorkomen”. Ik moest er onlangs weer aan denken, toen ik las hoe sommige supermarktketens en leveranciers elkaar op dit moment in de haren vliegen.
Dat idee van Albert Heijn pakte prima uit en ik heb er toen, als jonge, nieuwbakken McDonald’s CEO, een hoop van geleerd.
Ik bewaar een mooie herinnering aan een bijzonder moment, toen ik het met hem had over McDonald’s. Want wat veel mensen niet weten is dat Albert Heijn de man was die in 1971 McDonald’s naar Europa had gehaald – hoe bijzonder is dat?
Met de optie om McDonald’s te franchisen in heel Europa, begon hij in Zaandam. En volgens goed nederlands gebruik werd er aan het menu een eigen, hollandse β€˜twist’ gegeven, dus verschenen oa ook appelmoes, kippenbouten en erwtensoep op het menu.
Het werd toen niet het succes wat hij ervan verwachtte. Het menu was verwarrend en sloeg niet aan, de lokaties klopten niet… Hij was teleurgesteld en besloot zijn aandelen terug te verkopen aan Amerika.
Al mijmerend over β€˜toen’ verzuchtte hij in ons gesprek heel eerlijk “ik had nooit zo eigenwijs moeten zijn, niet alles zo anders willen doen. Ik had er niet mee moeten stoppen – dat was een grote fout”.
Nu, ruim 50 jaar later, zijn er zo’n 260 McDonald’s vestigingen in Nederland, gebouwd rondom een ijzersterk concept wat voortdurend met de tijd meebeweegt. Met sterke kernwaarden, gepassioneerde franchisenemers, betrokken leveranciers en medewerkers en tevreden klanten. En nog steeds barstensvol hashtag#groeikracht.
En de moraal van het verhaal? Het is prima om te innoveren, maar ook gevaarlijk om te transformeren. Koester waar je echt goed in bent, pas je aan de moderne tijd aan, maar probeer wel altijd de essentie vast te houden. Als je van je kernkwaliteiten afdwaalt, loop je de kans je bestaansrecht te verliezen. Dus innoveer met beleid en blijf koersen op je kernwaarden – want daar zit uiteindelijk je kompas, je kernwaarden bepalen je stip op de horizon.
En voor mij? Nog steeds heel trots dat ik 14 jaar lang aan McDonald’s heb mee mogen bouwen! Veel gedaan, veel gezien en veel geleerd – geweldig om daarmee de groeibedrijven van nu ook nog steeds te kunnen helpen met hun ontwikkeling en versnelling!
hashtag#leiderschap hashtag#groeikracht hashtag#innovatie hashtag#mcdonalds hashtag#albertheijn
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
🎯 expertise: CEO McDonald’s NL, serieondernemer, bedrijfsontwikkelaar
🫡 β€˜next level’ versneller groeibedrijven
βœ… 200+ LinkedIn recommendations
🀝 link of volg mij via πŸ”” op LinkedIn